Sandy's statistieken

donderdag 29 juli 2004

Donderdag en wat lees ik in de krant en op chello nieuws: Scoubidou touwtje schijnen giftige weekmakers te bevatten. Hier de tekst:

"AMSTERDAM (ANP) - Speelgoedwinkels stoppen massaal met de verkoop van de populaire Scoubidou-touwtjes. Uit onderzoek blijkt dat de plastic knooptouwtjes giftige weekmakers bevatten. Wegens onzekerheid over de gevaren hebben grote winkelketens het speelgoed uit de schappen gehaald.

Onder meer de speelgoedwinkels van Toys ''R'' Us, Bart Smit en Intertoys hebben de Scoubidou-touwtjes voorlopig uit de handel gehaald. Toys ''R'' Us wacht volgens een woordvoerder op de uitkomsten van een onderzoek van de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA). Dat geldt ook voor Intertoys dat donderdag tussen de 100.000 en 150.000 zakken met touwtjes uit de schappen bij ongeveer 250 filialen liet halen.

Onderzoek

VWA gaat bekijken hoeveel chemische stoffen vrijkomen als kinderen lang op de touwtjes sabbelen. Volgens de instelling kan het enkele weken duren voordat de resultaten van dat onderzoek duidelijk worden. ,,We nemen het zekere voor het onzekere'', aldus de woordvoerder. ,,Maar als uit het onderzoek blijkt dat het speelgoed veilig is, liggen ze op korte termijn weer in de winkel.''

TNO trof een grote hoeveelheid giftige stoffen aan in een soort Scoubidou-touwtjes uit een filiaal van Blokker. Het setje bevatte 13 procent weekmakers. Voor kinderen tot 3 jaar geldt momenteel als norm een maximum van 0,1 procent, voor oudere kinderen bestaat geen norm.

Het bedrijf Blokker blijft de speelgoeddraden wel verkopen. Het bedrijf liet aanvankelijk weten de Scoubidou-achtige artikelen uit de schappen te halen in verband met het onderzoek naar weekmakers door de Voedsel en Waren Autoriteit. Blokker hangt een waarschuwing bij de schappen waarop staat hoe met de draden moet worden omgegaan en wat je er per se niet mee moet doen, zoals er op sabbelen.
"


Het is toch wat. Dat ze dat niet eerst hebben getest, ben ik al aardig aan het knopen...zal ik maar zeggen.

We hebben wel een leuke, drukke week achter de rug. Vorige week zaterdag zijn we onverwachts naar Santpoort gegaan. Daar hebben we de pc van arjans vader weer zo gekregen dat het patiencen via msn weer werkt. ook hebben we heerlijk gebarbequed op de nieuwe barbeque. Het was heel gezellig. Ook waren ze heel verrast dat we er waren zonder iets te zeggen, nu konden ze zich niet voorbereiden. Das ook wel eens leuk....
Hier een foto en als je er op klikt, kom je op het album met meer foto's.



Zondag heb ik een pyjama dag gehouden, lekker niks doen en wat hangen voor de tv. Gisteren heb ik het onkruid tussen de tegels gehaald. Ik was er eergisteren al mee begonnen maar het lukte niet om het in een dag te doen. Gisteren was het erg lekker zonnig en toen ben ik nog verbrand ook nog. Ik had mijn hemd in mijn rug staan. En het was wel pijnlijk want de witte vlek die ik op mijn rug heb zitten was er rose van...dat deed in bulgarije ook best pijn. Maar goed, vandaag heb ik de hele dag in de zon gelegen. Ik wilde de witte strepen op mijn rug weer kwijt en het is bijna gelukt. Lekker op mijn zonnebed liggen en een boekje gelezen, die romannetjes had ik met mijn verjaardag van Gerharde gekregen, altijd leuk om te lezen en zeker als je lekker in de zon ligt.
Arjan moest vandaag om half 5 naar Drachten voor een sollicitatie. Nu maar hopen dat hij wordt uitgekozen. 50% kans. Er waren maar twee uitgenodigd. Ik zou het heel leuk voor hem vinden als hij wordt aangenomen.
Morgen gaan we naar Tilburg toe. Arjan gaat met mijn vader naar een bijeenkomst van distri-web Daar is hij nu mee bezig.

Ik ga es kijken of de tv het nog doet, ik ben vandaag niet eens in de woonkamer geweest, alleen aan tafel om insuline te spuiten....dus kun je nagaan. De tijd vloog om, maar dat doet het al heel lang vind ik...bah straks is het weer herfst en winter, moet er niet aan denken.
Geef mij maar zomer en een lekker zonnetje om in te liggen, het hoeft geen 30 graden te zijn. Dat is ook weer niks aan. Hopelijk blijft het tot en met september dit weer....doeiiiiiiiiii.

Geen opmerkingen: