Sandy's statistieken

vrijdag 28 oktober 2005

Schaatsgek

Vanochtend om 7 uur was mijn sonde klaar en die haal ik er dan uit en daarna deed ik de tv aan op nederland 1 en ging nog wel even slapen hoor. Ik "hoor" dan "goede morgen nederland" en het journaal.
Half slapend hoorde ik: "Gunda Niemann stopt definitief met schaatsen". He? was ze dan weer begonnen? en waarom weet ik dat niet?
Ik heb haar eens ontmoet met Stien Baas Kaiser. Hier samen op de foto tijdens de training.
Stien gaf toen nog les aan onze schaatsgroep van het astma fonds. Stien had geregeld dat we naar de training van de world cup mochten kijken. Dat is sindsdien altijd zo als ze hier in thialf moeten rijden. Dus een soort van uitstapje. Ik mag ook altijd mee omdat ik in het bestuur zit!! Joepi! Vorig jaar was het een groot circus vanwege de kans op aanslagen. Overal waren bodygards, zelfs bij de ingang. We werden nog niet gefoeieerd maar dat was dan bijna een wonder. Ook was de pers massaal aanwezig. We keken onze ogen uit. Deze poppenkast hadden we nog nooit meegemaakt. Voorgaande jaren was er niks, je kon zo het ijs op, nou ja, bij wijze van spreken dan. Maar wij als astma schaatsers hebben gelukkig een voordeeltje. Thialf heeft toch nog wel wat oog voor "kneusjes". In voorgaande jaren zagen we alle schaatsers van heel dicht bij. Bijvoorbeeld gianni romme, liep zich warm in de ring boven de stoeltjes. Daar waren wij even gaan zitten.
Tegenwoordig kan dat niet meer. Na de verbouwing van thialf, gaan de schaatsers via een trap naar het midden van de baan en maken zich daar klaar voor een training. Dat was vroeger anders, wij zaten dan op de hoofdtribune en beneden langs de baan deden de schaatsers hun schaatsen aan en wij konden ze zo op het hoofd aaien. Nu is alles zo op veiligheid gemaakt dat er hele zware kussens rond de baan zijn, natuurlijk wel terecht maar je kunt alles minder goed zien. Want wij zijn dat natuurlijk niet gewend. Een voordeel van die kussens is dat als je hard hebt getraind, zoals jochem Uijtdenhage, dan kun je er wel lekker inhangen. Op de rails voor de kussens zit een camera die tijdens de rit meerijdt. Want ja, de kijker moet alles kunnen zien en mart smeets moet daar dan weer commentaar op leveren. Overigens zitten Mart en henk gemser in een studiootje van 1 meter bij 1 meter.
Op tv lijkt alles mooier dan het is!

Geen opmerkingen: