Sandy's statistieken

donderdag 15 november 2007

Speciaal voor Rik weer een update

Eindelijk heb ik even de tijd gevonden om weer eens mijn blog bij te werken. Mijn fysio Rik, vond het wel tijd worden...en dat zei hij dinsdag. Hij was 5 weken weg geweest eerst twee weken met zijn schaatsteam op trainingskamp en daarna nog 3 weken met vakantie. We hebben elkaar weer even voorgesteld...haha. Ik was wel benieuwd bij welke schaatsploeg Rik zat...even googlen zie daar een mooie foto...(Rik, hoop dat je het niet erg vindt dat ik hem gepikt heb...en zo ja, sorry!)
Ik was dinsdag niet zo lekker, heb nu regelmatig last van mijn maag en darmstelsel en tot overmaat van ramp kreeg ik dinsdagochtend ook weer zo'n collaps zoals in de zomer. Ik ben, toen het weer over was meteen in bed gaan liggen en werd om 11 uur weer wakker. Toen even gedouched en om 13 uur ben ik toch naar de fysio gegaan. Ik voelde mij overigens weer stukken beter. Het trainen ging best lekker.

Het weekend was leuk, leerzaam enz. Vrijdag zijn we al naar Tilburg gereden en zaterdag ochtend moesten we om 10 uur in de TU van Eindhoven zijn voor de ontmoetingsdag van de stoma vereniging nederland. Bij binnenkomst kregen we elk twee consumptie bonnen en een uitrij kaart. Verder ook een evaluatie formulier.
De opening was in de grote zaal waar ongeveer 400 mensen in konden. Er waren zoiets van 670 aanmeldingen voor die dag. Best wel veel ouderen. Ik was bijna de jongste. De meeste mensen met een stoma hebben darmkanker gehad. Dat is niet niks. We hebben de nieuwe infofilm over stoma gekeken en later kon ik de dvd ervan afhalen bij de stand. Na het openingsuurtje konden we naar de workshop die we hadden uitgekozen. We volgden de workshop over stoma en verzorging en huidproblemen. Die worden over het algemeen veroorzaakt door verkeerd gebruik van het stoma materiaal. Dat een huidplak niet goed is aangemeten en dus dat de opening of te groot of te klein is uitgeknipt. Het is dus heel belangrijk om goed passend stoma materiaal te gebruiken.



In de pauze konden we lunchen en de bedrijven markt bezoeken en allerlei proefmonsters ect mee krijgen. We hebben heel veel pennen en tasjes met inhoud gescoord. Inmiddels heb ik ook een doos met proefzakjes en huidplakken ontvangen van hollister. Ik heb er net eentje opgeplakt en nu kijken of het wat is. Denk het niet...de huidplak is al aan de bovenkant weer wat losgelaten, heel klein stukje maar dat is geen goed teken. Ook zit je met je vingers aan de plakrand als je het plakkertje eraf haalt, daardoor is het randje dus al los. Erg onhandig. dus....dit wordt hem niet haha.


De tweede ronde van de workshops hebben mijn moeder en ik stoma en acceptatie bezocht en arjan is naar partners van een stomadrager gegaan. In onze workshop ging het over het accepteren van je stoma. Bijna iedereen heeft een erge tijd achter de rug, ofwel kanker, ziekte van crohn of colitis ulcerosa. Dus we zaten er niet alleen omdat we zweetvoeten hadden. De meeste mensen met een stoma door darmkanker waren nooit ziek en ineens nu wel en dan ook nog een stoma krijgen die je weer herinnert aan die rot ziekte. Ik heb het wel een beetje anders. Ik was ziek en kon bijna niks meer. Na de transplantatie en buikoperatie kan ik in feite weer gewoon leven. Voor mij is het stoma gebeuren minder intensief dan al dat geinhaleer bij elkaar. Ik moet in principe net zo vaak naar het toilet als vroeger alleen heb ik iets langer werk om mijn stoma te verzorgen. Maar dan kan ik ook gelijk weer verder. Het inhaleren ben ik eigenlijk al weer vergeten en al die tijd die ik vroeger daarmee kwijt ben, sport, zwem en golf ik nu.

Het was een erg informatieve dag voor me. Thuis gekomen hebben we lekker gegeten en tv gekeken. Verder hebben we zondag mijn oom en tante in breda even bezocht. Na het eten zijn we om half 8 richting heerenveen gegaan en waren rond kwart voor 10 weer thuis.
Maandag is Margriet weer geweest en 's middags heb ik weer geschilderd en woensdag heb ik doorgebracht in het Tjongerschans ziekenhuis. In het kader van de wereld COPD dag stonden we als astma fonds met een stand. Het was zo overweldigend bezocht dat we rond 13 uur moesten zeggen dat er geen longfunctietesten meer afgenomen konden worden. Alle filters waren erdoor en de wachttijden liepen op tot bijna twee uur. Toen zijn we ook naar huis gegaan. Ik ben nog even met Hielke in zijn nieuwe flat gaan kijken. Leuk flatje.
Om half 3 was ik weer thuis en toen ben ik toch naar boetseren geweest. we hadden weer model, dit keer lienet. Op zich ging het goed, alleen zag ik pas toen ik het beeld in de kast zette, dat het hoofd te groot is. Dus daar moet ik volgende week wat aan doen.
Vandaag had ik weer last van mijn maag. Ik weet niet wat het is maar het heeft met eten te maken. Zo'n vol gevoel, soms steken enz. Ook heb ik iets te dunne ontlasting en dat klotst zo in het zakje... Bah!
Ik had vandaag weer golfles om 13.30 uur. Het was best koud alhoewel het ook best wel weer eens lekker is. Ik kan nu tenminste buiten zijn zonder benauwd te zijn. Heerlijk!
Het lessen ging goed. Krijg de houding en daardoor een goede slag al aardig onder de knie. Het gaat nog wel eens wat fout maar door oefening moet het toch lukken. We hebben vanavond boodschappen gedaan omdat ik morgen de hele dag weg ben naar een symposium in leeuwarden over kunst en hoe je tentoonstellingen in moet richten en 's avonds na het eten gaan we bij mijn nichtje op verjaardag.
Zaterdag kunnen we ook al geen boodschappen doen want dan moeten we werken. Ik ga arjan helpen op de zaak met koffie en thee en snert serveren. Ze hebben een skoda wintercheckdag. Heb ik ook wat leuks om handen.

Maar goed ik ga nu slapen....ben best wel moe van al dat geleef! Maar het is wel fijn!

Geen opmerkingen: