Sandy's statistieken

dinsdag 4 november 2008

En hoe lang heeft U al een stoma?

Ik zou zeggen "geen blog, goed bericht" en dat is ook zo! Ik heb weer veel gedaan, kunnen doen enz. Ik weet zo niet meer waar ik moet beginnen vandaar maar even een kort stukje om mijn trouwe lezers op de hoogte te brengen dat ik niet ziek ben, geen pijn heb, veel wandel met de hond en dat de poes nu gewoon over de hond loopt als ze op schoot wil zitten.

Wat heb ik de afgelopen weken gedaan na de wedstrijd van Heerenveen-Milaan? Tja, even diep graven in mijn geheugen.

Op zaterdag 25 oktober was ik naar de stoma bijeenkomst in Hempens/teerns bij Leeuwarden. Het thema was "hulpmiddelen". Ik was zoals wel vaker, de jongste deelnemer. "En o wat zielig, je bent nog zo jong en dan al een stoma. Er is niks zieligs aan hoor, u hebt er toch ook een? Ja, maar ik ben oud. O en hoe lang heeft u al een stoma? Nou al 15 jaar. Nou, dan was u toch ook nog 15 jaar jonger....". ZUCHT. Ik zat naast een meneer die heeeel veel had, qua ziektes en ook een stoma, hij sprak met "geuren en kleuren" over alles wat ie had. Daar word je ook niet vrolijk van, maar ik liet hem lekker praten, dan heeft hij zijn hart gelucht en ik hoef niet over mijzelf te praten. Ach, soms wil ik het allemaal wel vertellen maar vandaaag liever niet.
Ik heb toch weer een paar tips meegekregen. Ik had steeds last van een lekkend filter, zodat er zwarte koolstof in mijn kleding komt. Ik heb het de dame van combi care, die daar was met een stand, uitgelegd en zij adviseerde mij een membraam filter te bestellen. Dat is een plakkertje dat je over het filter plakt en dat is van regenjasstof. Die ademt van de kant van het filter wel en van buitenaf niet. En echt het werkt wel!! Dus niet voor niks daar naar toe gegaan.

Verder heb ik de gebruikelijke weekdingen gedaan zoals schilderen en boetseren, golfen en ik ben op dinsdag middag weer begonnen met computerlesgeven.
Ik ben vrijdag ook weer even bij mijn fysio geweest. Ik moest weer een nieuwe intake laten doen omdat ik me soms zo slap voel. Mijn beenspieren zijn erg gauw verzuurd en fietsen lukt amper. Als ik moet opstappen, zak ik zo door mijn benen. Dus fiets ik de laatste tijd weinig. Ik wandel daar en tegen wel veel. Zeker drie keer per dag ongeveer 15 tot 20 minuten. De hond vindt het soms niet zo leuk en zeker niet als het regent maar ik moet zeggen dat ze er aardig aan begint te wennen.
Zondag zijn we bij mijn vriendin Lydia in assen geweest. Haar man Jan is vandaag jarig maar vierde het zondag. Chica was ook mee en waarschijnlijk heeft ze toch wel wat eten gevoerd gekregen zonder dat ik het wist. Gisteren had Chica in huis gepoept en ze wilde niet eten. Toen ik met haar ging wandelen wilde ze eigenlijk niet. Ze ging gras eten en niet zo'n beetje, nee ze vrat hele pollen op. Vanochtend lag er ook poep op de mat, diarree heet dat. Het arme beest heeft toch buikpijn. Je hoort de maag en darmen flink te keer gaan. Ik had gisteren ook buikpijn en vandaag is het al wat minder geworden. Hoop dat het gauw over is. Ben nu gewend aan "geen buikpijn meer", dus dat was jammer eigenlijk.

Vanmiddag ga ik weer computerles geven in ons internetcafé. Morgen weer naar boetseren en donderdag moet ik voor controle naar groningen. Mijn bloed laten prikken en longfunctie blazen. Dan moet ik vrijdag weer naar de oefenzaal om te kijken wat ik wel en niet meer kan. Ik vind fitnessen niks aan, maar ik moet wel weer wat doen, ik voel me weer slap worden. Ik ben nu al het vocht kwijt en ben nu 52 kg. Ik hoop niet meer af te vallen want anders gaat het niet goed komen. De winter komt eraan en dan ben je zo vatbaar...

Verder moet ik 12 november ook naar groningen maar dan voor de TENS behandeling en eerst naar de diabetes verpleegkundige. Arjan gaat dan mee. We zijn benieuwd hoe die behandeling gaat. En natuurlijk hopen we wonderen: dat de buikpijn over gaat. Ik moet nog steeds pijnstillers gebruiken omdat de pijn anders toch weer terug komt. Ik hoef bijna niet meer te laxeren en dat is natuurlijk al een hele vooruitgang. Ook heb ik bijna geen diarree meer en dat is helemaal beter!

Ik ben dus weer met van alles bezig. Mijn schilderij moet de 27ste af, want die stuur ik weer in voor de wedstrijd waar ik vorig jaar ook aan heb meegedaan.
Ik moet een presentatie maken voor 17 en 18 november want dan volg ik de cursus van stichting transplantatie nu, dan geeft ik voorlichting in het noorden van het land.
Ook moet ik dingen voor het internetcafé verzorgen en ook voor de activiteiten stichting de greiden. Dus ik ben lekker druk. O ja, 15 novmeber ga ik ook nog naar utrecht, de jaarbeurs waar de margriet winterfair is. Ik ga dan met mijn cf-maatjes op stap.
Nou, dan nog een event: Ik ga op 19 november naar rotterdam met mijn schildersclubje. We bezoeken dan de tentoonstelling van charley toorop in het boijmans van beuningen museum. Daar ben ik nog nooit geweest, en het lijkt me erg leuk.

Genoeg geschreven....I have to walk the dog!!!

Geen opmerkingen: